Groep 5
Op zoek naar een leuke en compleet uitgewerkte creatieve les voor groep 5? Een les die ook nog eens de verbeeldingskracht van de leerlingen aanspreekt waardoor geen enkel werk hetzelfde is?
Kijk hieronder voor de verzameling lesbrieven van Studio Kunstig die geschikt zijn voor groep 5.
Drukwerk collage
Kijk en voel eens aan de verschillende materialen. Alles heeft een andere textuur (voelbaar). We gaan deze materialen insmeren met verf en afdrukken, waardoor je deze textuur ook duidelijk kunt zien (structuur). De les erna bekijken we onze afdrukkken opnieuw, en gaan met stukjes hiervan, in combinatie met kranten en evt. gekleurd papier collage’s maken.
Groep 4 / 5 / 6 / 7 / 8
Tijdsduur: 1 á 2 lessen van 50 min.
Inhoud van het digitale lespakket:
- Informatie voor de leerkracht wbt techniek, vaardigheden, voorbereiding ed.
- Een duidelijk werk-stappenplan in woord en beeld (foto’s)
- Een powerpoint voor op het digibord, waarbij iedere stap wordt toegelicht
7,-
Blikrobot
We starten met een leeg conservenblik en heel veel kleine metalen voorwerpjes. En dan… bouwen maar! Bij dit project is er geen eenduidig eindresultaat. Het gaat om het experiment met materiaal en techniek. Alle uitgelegde stappen zijn dan dus ook geen verplichte volgorde, maar suggesties die toegepast kunnen worden. Eigen inbreng van de leerlingen is ook zeker zo belangrijk.
Groep 5 / 6 / 7 / 8
Tijdsduur: 2 lessen van 50 min.
Inhoud van het digitale lespakket:
- Informatie voor de leerkracht wbt techniek, vaardigheden, voorbereiding ed.
- Een duidelijk werk-stappenplan in woord en beeld (foto’s)
- Een powerpoint voor op het digibord, waarbij iedere stap wordt toegelicht
10,-
Potloodtoppers van rubber
Met een simpele naaisteek (de overslagsteek) en stevig knutselrubber maak je
zo je eerste naaiproject. Doordat je naait in rubber heb je geen last van een kreukelend en opfrommelend stofje, waardoor dit project perfect is voor de beginnende naaier.
Groep 4 / 5 / 6 / 7 / 8
Tijdsduur: 2 lessen van 50 min.
Inhoud van het digitale lespakket:
- Informatie voor de leerkracht wbt techniek, vaardigheden, voorbereiding ed.
- Een duidelijk werk-stappenplan in woord en beeld (tekeningen)
- Een powerpoint voor op het digibord, waarbij iedere stap wordt toegelicht
- Een overtrekmal voor de topper
10,-
Draadjesvogel
Je hebt vogels in alle vormen, maten en kleuren. Hoe ze heten? Geen idee, maar mooi en bijzonder zijn ze wel! Met wc-papier, aluminiumfolie en heel veel draad maken we een hele zwerm bontgekleurde vogels.
Groep 4 / 5 / 6 / 7 / 8
Tijdsduur: 1 á 2 lessen van 50 min.
Inhoud van het digitale lespakket:
- Informatie voor de leerkracht wbt techniek, vaardigheden, voorbereiding ed.
- Een duidelijk werk-stappenplan in woord en beeld (tekeningen)
- Een powerpoint voor op het digibord, waarbij iedere stap wordt toegelicht
7,-
Speksteen
Altijd al eens echt willen beeldhouwen? Dan is dit je kans! Want de vrij zachte speksteen is eenvoudig te bewerken door kinderhandjes. En een leuk extraatje hierbij is dat het stof wat van deze steen afkomt talkpoeder is. Dus naast een uniek beeldje krijg je van dit project ook heerlijk zachte handen!
Groep 4 /5 / 6 / 7 / 8
Tijdsduur: 1 les van 50 min.
Inhoud van het digitale lespakket:
- Informatie voor de leerkracht wbt techniek, vaardigheden, voorbereiding ed.
- Een duidelijk werk-stappenplan in woord en beeld (tekeningen)
- Een powerpoint voor op het digibord, waarbij iedere stap wordt toegelicht
5,-
Bewegende robot
Robots kunnen ook bewegen, net als wij. Maar doordat zij scharnieren hebben ipv botten en spieren gaat dat veel ‘houteriger’. Dit gaan we uitproberen door allemaal losse robotonderdelen aan elkaar te verbinden met een splitpen. Welke houdingen kan jouw robot allemaal aannemen?
Groep 5 / 6 / 7 / 8
Tijdsduur: 2 lessen van 50 min.
Inhoud van het digitale lespakket:
- Informatie voor de leerkracht wbt techniek, vaardigheden, voorbereiding ed.
- Een duidelijk werk-stappenplan in woord en beeld (foto’s)
- Een powerpoint voor op het digibord, waarbij iedere stap wordt toegelicht
10,-
Piepschuim dier
Heb je ooit gehoord van een olifantensnuitbeestje? Of een drakenneusvlieger? Een kriebelknipoogzwijn dan? Nee? Ik ook niet. Maar ik ben wel heel benieuwd hoe die en nog veel meer andere gekke dieren eruit zien. We gaan ze maken van verschillende stukken piepschuim die je met prikkertjes aan elkaar verbindt. En het vachtje? Dat bedenk je natuurlijk ook zelf met allerhande stofjes en veertjes.
Groep 3 / 4 /5 / 6 / 7 / 8
Tijdsduur: 2 lessen van 50 min.
Inhoud van het digitale lespakket:
- Informatie voor de leerkracht wbt techniek, vaardigheden, voorbereiding ed.
- Een duidelijk werk-stappenplan in woord en beeld (tekeningen)
- Een powerpoint voor op het digibord, waarbij iedere stap wordt toegelicht
10,-
Fietsbandbeest
Deze bijzondere beesten hebben een ondergrond van
piepschuim, en hun vacht bestaat uit fietsbinnenband. Dit blijkt dus echt heel leuk veelzijdig knutselmateriaal, waardoor geen enkel beest hetzelfde wordt en de leerlingen hun fantasie voluit kunnen laten spreken.Yes, we gaan recyclen!
Groep 5 / 6 / 7 / 8
Tijdsduur: 2 lessen van 50 min.
Inhoud van het digitale lespakket:
- Informatie voor de leerkracht wbt techniek, vaardigheden, voorbereiding ed.
- Een duidelijk werk-stappenplan in woord en beeld (tekeningen)
- Een powerpoint voor op het digibord, waarbij iedere stap wordt toegelicht
10,-
(Paas-) haas
Yes, eindelijk een manier om je eigen superzachte knuffel te maken zonder te kunnen naaien! Je gebruikt gewoon een sok en een lijmpistool. De hazen hebben allemaal dezelfde basis, maar of die van jou nu lange of korte oren heeft, een apart kopje en lijfje of juist niet, lekker dik of juist wat dunner is, en natuurlijk hoe je ‘m versiert, dan bepaal jij helemaal zelf.
Groep 4 / 5 / 6 / 7 / 8
Tijdsduur: 1 à 2 lessen van 50 min.
Inhoud van het digitale lespakket:
- Informatie voor de leerkracht wbt techniek, vaardigheden, voorbereiding ed.
- Een duidelijk werk-stappenplan in woord en beeld (foto’s)
- Een powerpoint voor op het digibord, waarbij iedere stap wordt toegelicht
- Extra informatie wbt het lijmpistool
7,-
Reliëfkunst
Kunst is meestal alleen om naar te kijken, niet om te voelen. Maar deze kunst niet! Dit is door de verschillende hoogtes een echt ‘voelschilderij’. We gaan aan de slag met het maken van reliëf. In het voorbeeld maak ik een robot, maar dit kun je natuurlijk met ieder onderwerp doen.
Groep 4 /5 / 6 / 7 / 8
Tijdsduur: 2 lessen van 50 min.
Inhoud van het digitale lespakket:
- Informatie voor de leerkracht wbt techniek, vaardigheden, voorbereiding ed.
- Een duidelijk werk-stappenplan in woord en beeld (foto’s)
10,-
Robot stempelen
Bij dit project gaat het vooral om experimenteren. Want hoe leuk is het om te ontdekken hoe de afdruk van ieder blokje eruit ziet? En hoe al deze afdrukken samen weer iets nieuws (een robot) kunnen worden? Maar hoe ziet een robot er eigenlijk uit? net als een mens, met een hoofd, buik, armen en benen? Of toch heel anders? Jij mag het bedenken!
Groep 1 / 2 / 3 / 4 / 5
Tijdsduur: 1 à 2 lessen van 50 min.
Inhoud van het digitale lespakket:
- Informatie voor de leerkracht wbt techniek, vaardigheden, voorbereiding ed.
- Een duidelijk werk-stappenplan in woord en beeld (foto’s)
7,-
Kleirobot
Hoe ziet een robot er eigenlijk uit? Net als een mens, met een hoofd, buik, armen en benen? Of toch heel anders? Jij mag het bedenken! Vaak maak je met klei een staande vorm. Dat gaan we nu eens anders doen, want deze robot is hartstikke plat.
Groep 1 / 2 / 3 / 4 / 5
Tijdsduur: 1 les van 50 min.
Inhoud van het digitale lespakket:
- Informatie voor de leerkracht wbt techniek, vaardigheden, voorbereiding ed.
- Een duidelijk werk-stappenplan in woord en beeld (foto’s)
- Een powerpoint voor op het digibord, waarbij iedere stap wordt toegelicht