Compleet uitgewerkte creatieve lessen

Stel, je bent een bassisschoolleerkracht.

En op je rooster staat (natuurlijk!) ook tijd ingepland voor creativiteit.

Knutselende kinderen aan tafel tijdens een kinderfeestje

Dan kun je een tijdje doorbrengen op Pinterest. Honderden ideeën rollen er aan je voorbij. Superleuk! Maar… ze zijn net niet helemaal geschikt voor je groep, of je moet nog uitvogelen hoe het precies werkt want zo’n leuk eindresultaatplaatje is nog vrij vaag, of het spreekt van onmogelijke materialen waarvan je geen flauw idee hebt waar je die kunt vinden.

En voor je het weet is een ‘tijdje’ een hele tijd geworden. Tijd die je eigenlijk ook nog aan andere dingen had moeten besteden. Druk! De kans bestaat dat je dan maar weer teruggrijpt naar die oude vertrouwde opdracht die je al jaren herhaalt. En die met een beetje pech ook een dertien-in-een-dozijn resultaat oplevert.

Zo jammer….

Maar dat kan anders!

Natuurlijk kun je een externe cultuuraanbieder (zoals ik, kijk hier eens bij mijn aanbod) inschakelen. Maar misschien is daar geen budget voor. Of misschien is jouw school toch wel erg ver vanaf Eindhoven en dus niet haalbaar. 

Studio Kunstig denkt met je mee, en daarom vind je hier vanaf nu een groeiend aanbod met compleet uitgewerkte lessen. Deze lesbrieven zijn voorzien van duidelijke stappen, in woord en beeld. Handig om uit te printen (om de oudere groepen zelfstandig mee aan de slag te laten gaan), en door de meegeleverde powerpointpresentatie ook heel handig om tijdens de uitleg op het digibord te tonen. Door een complete materialenlijst (met makkkelijk verkrijgbare materialen) ben je in een mum van tijd helemaal voorbereid voor een fantastische creatieve les.

De lessen die ik hier aanbied gaan verder dan het ‘gezellig knutselen’. Ze zijn didactisch onderbouwd met duidelijke doelen, waardoor je hiermee een kwalitatief goed les aan kunt bieden die de creativiteit van de leerlingen zal stimuleren en waarbij je hen al ontdekkend nieuwe vaardigheden aanleert.

En hoe ziet dat er dan uit?

Ik snap dat je natuurlijk graag zou willen weten of dit je echt zoveel tijd bespaart, en of dit echt wel geschikt is voor jouw klas. En daarom geef ik je hieronder een voorbeeldles, gewoon helemaal gratis! Klik erop, geef deze les (of ga er lekker thuis mee aan de slag) en geniet!

En als extraatje wanneer je nu een les bestelt, krijg je van mij een presentatiefilmpje van de werkbeschrijving. Op die manier kun je alles stap voor stap aan je klas laten zien. Dit is natuurlijk wel heel handig voor de uitleg, zodat de leerlingen niet al afgeleid worden door de volgende stappen die er te zien zijn wanneer je de complete werkbeschrijving zou afbeelden. (Oja, het filmpje is zonder geluid. Op die manier kun jij zelf als leerkracht de uitleg doen, en er meer of minder bij vertellen al naar gelang de behoefte van je klas, en wordt er ook niemand afgeleid door mijn gezellige zachte G…) Wanneer je klassikaal werkt kun je bijvoorbeeld de stappen stil laten staan tot wanneer de groep verder gaat met de volgende stap. Is je groep al wat zelfstandiger, dan zou je ervoor kunnen kiezen ze aan de hand van de complete werkbeschrijving die je ofwel op het digibord toont, ofwel per kind uitprint, zelfstandig aan het project te laten werken.

*  Uit ervaring (ik stond bijna 14 jaar voor de klas in het speciaal onderwijs) weet ik dat zo’n stappenplan ook erg goed werkt voor de wat meer structuurgevoelige kinderen! *

Klik op de buttons hieronder om de lesbrieven per groep te bekijken: